אבחנת גוף ברפואה הסינית

אבחנת הגוף על פי הרפואה הסינית:

צורת הגוף מקושרת ונקבעת ע"פ הצי' הפוסט/פרא נטלי , לכן היא מקנה אינפורמציה על פתולוגיה מסוימת. כדי לדלות מיידע על מצבו של האדם אנו מתבוננים על גודל הגוף, גובה, טונוס העור והשרירים, ואישיות האדם.

ניתן לנתח את צורת הגוף ע"פ סימני יין ינג, 5 אלמנטים ומצב הקונסטיטוציה.

  :חלוקה ע"פ יין ויאנג

גוף מלא ביאנג:

גוף חזק, נטייה לפנים אדומות, העדפה למשקאות קרים, שונא חום, לובש בגדים קלים. אישיות שמחה, מדבר המון, בקול רם, צוחק. אסרטיבי, החלטי, הליכה זקופה.

סימנים אלו מעידים על קונסטיטוציה ינגית, ולא מדובר על מצב עודף ינג. אדם זה יטה לסבול מפתולוגיות חום אש לכן אסטרטגית הטיפול תהייה להפחית ינג, להזין יין.

גוף מלא ביין:

נטייה להשמנה, גוון עור כהה יותר, שרירים חלשים ורכים, עור עבה. אדם שקט באופיו, מאופק, מכונס בתוך עצמו. קולו רך, מעדיף חום, ומתלבש בחמימות.

חשוב לציין כי סימנים אלו מעידים על קונסטיטוציה יינית ולא פתולוגיה של עודף יין. עודף פתולוגי של יין יתבטא בלחות, קור, וליחה. אסטרטגית הטיפול תהייה להפחית יין לסלק קור לנקז לחות וליחה, לחזק ינג. במקביל יש לווסת תנועת qi ודם המוגבלים ותקועים בגלל האספקט המכווץ של הקור.

 

גוף עם חסר יאנג:

השמנה, נפיחויות ובצקות, חיוורון, או כחלחלות בגפיים, עייפות, דכדוך, תנועות איטיות, חולשה, שרירים חלשים. העדפה לחום, רתיעה מקור, קור בגפיים, רצון להתכרבל.

הסימנים מתארים אדם בעל קונסטיטוציה של חסר ינג, חשוב לציין שלא כל אדם עם סימנים אלה סובל מחסר ינג פתולוגי.

הפתולוגיות האפשריות לאנשים מסוג זה הן: קור, לחות קרה, קור וליחה, לחות עם ליחה, ליחה עם תקיעות נוזלים.

 

גוף עם חסר יין:

רזון, גוף גבוה, כתפיים צרות, חזה שטוח, נטייה ללכת שפוף, לעיתים לחיים אדומות, התלהבות, חוסר שקט, הרגשת חום, תנועות מהירות.

פתולוגיות אפשריות: חסר יין וג'ינג, עלית יאנג. טיפוסים אלו מפתחים לרוב יובש וסימני חום חסר.

 

אבחנת גוף ע"פ 5 האלמנטים

הטיפוס הקלאסי קשה למציאה, לרוב נראה רק חלק מהאספקטים. יש לזכור שגורמים סביבתיים, תזונה ואספקטים נפשיים יכולים לשנות את מראה האדם.

טיפוס העץ:

גוון ירקרק בפנים, פנים ארוכות וצרות, מצח רחב ומורם, לחיים בולטות, סנטר קטן ובולט, גוף ארוך ורזה, כתפיים רחבות, גב ישר, גבוה, גוף חטוב מתוח, כפות ידיים ורגליים קטנות ביחס לגוף. הליכתם מוצקה. קולו כמו מסור. אדם אינטליגנטי מקדם את עצמו, אופיו עצבני, מחושב, מתכנן צעדיו, מוחו לא מפסיק לעבוד, לעיתים יש צורך לעצור בו. מנהל משימות. מאופיין במצבי תסכול ועצבנות, וצועק כשלא מסתדרים דברים. עוצר נשימה בכאב, אינטלקטואל לעיתים חולמני.

ניזוק מתרופות, אלכוהול, שינה לא סדירה. פעילות יוגה, צאי צ'י או מדיטציה תטיב עימו. בנשים נראה הפרעות מחזור. נטייה לבעיות עצבים, כאבים, התכווצויות, אלגיה, מעדיף בוקר על פני אחה"צ.

 

טיפוס האש:

גוון אדום בפנים, שיניים רחבות, ראש קטן קודקודו בולט, אוזניים וסנטר בולטים החוצה, שיער מתולתל או מדולל, שרירים מפותחים, כפות ידיים ורגליים קטנות בהשוואה לגוף. אגן ובטן עגלגלים יותר מטיפוס העץ.

חשיבה מהירה, קופצני ופעיל, חסר סבלנות, סקרן. הליכה מפוזרת ולא מאורגנת. לא ניתן לבטוח בם היות וכמו אש הם הפכפכים. דברן כפייתי, מגחך וצוחק בהגזמה, קול חזק חותך, לעומתו ישנו הטיפוס הדיכאוני, חלש רגשית עם שנויי מצב רוח. טיפוס זה מותש בעקבות מזג אויר חם.

עישון ואלכוהול מרעים עימו, מומלצת פעילות סדירה ולא מאומצת שתכלה נוזלי גוף (הזעה פוגעת בלב).

 

טיפוס האדמה:

גוון פנים צהבהב, פנים עגולות מרובעות, ראש גדול, לסת רחבה, בטן גדולה, "מרופד" בכתפיים , ירכיים ושוקיים מפותחים וחזקים. טיפוס שמנמן, רחב בבטן ובירכיים. כפות רגליים וידיים קצרות. הליכה יציבה ללא הרמת רגליים גבוה. אדם נהנתן אוהב לאכול, עוזר לאנשים, משרה תחושת רוגע ואדיבות, מסתפק במה שיש ללא אמביציה. לא מאורגן מחשבתית, חסר אוריינטציה, מפוזר, דאגן ולא לוחם או לוקח אחריות על עצמו. בעל נטייה לרחמים עצמיים (לכן מחפש דרכים לספק את עצמו). לא אוהב לנהל פרויקטים אולם יוצר קשרים טובים עם אנשים. סובל מבעיות שרירים, בעיות עיכול, סובל ממזג אויר לח.

טיפוס המתכת:

גוון פנים חיוור לבן, פנים אובליות מרובעות, ראש קטן, כתפיים וגב עליון קטנים אך מחוטבים, בטן שטוחה, ידיים ורגליים קטנים. נעים במהירות, בעלי קול חזק, אנשים ישרים, חרוצים, מסוגלים לנהל ולהנהיג. מצד שני יכולים להיות שקטים ומסוגרים, דיכאוניים. אדם רציונאלי-( מתכת- כסף- מציאות), זוכר כל תאריך ואירוע, פרפקציוניסט מסודר ונקי מאוד.אוהב טכנולוגיה חדישה, מצליחן אך לא מבזבז כסף, לבוש אלגנטי. לוקח לו זמן עד שהוא נפתח כיוון שהוא רגיש ופגיע. איש מתכת חזקה- בד"כ שתקן מאופק, לא נחשף לכן מוריד את עיניו מטה. לא אוהב קהל, נכנס בקלות למצבי בכי ועצב, ובאותה קלות מרסן את עצמו. החלטי ותכליתי אך מתנגד לשינויים.

סובל מבעיות כלי נשימה והעור. עישון ומזונות שיוצרים לחות מרעים עימו, תרגילי נשימה מטיבים.

טיפוס המים:

גוון פנים כהה טבעות שחורות מתחת לעיניים, קמטים, ראש גדול עגול, לחיים רחבות, כתפיים צרות קטנות, בטן גדולה, עמוד שידרה ארוך. גופם מתנועע ורוטט בזמן הליכה (כמו מים). אופיים נינוח, רגישים ופגיעים, מנהלים משא ומתן. מלאות נוזלים, עור רך ונפוח, יתכנו קמטים, עייפות. סובל מכאבי גב תחתון בעמידה, נטייה לבעיות בשמיעה ובעצמות. טיפוס ביישן, רגיש, חסר בטחון ויוזמה אישית, אך בעל כוח רצון לחיות.

 

אבחנת גוף ע"פ קונסטיטוציה חזקה או חלשה:

מבנה הפנים, אוזניים, אף, והפה מקושרים לתכונות שנרכשות מההורים – להלן ההבדלים:

 

קונסטיטוציה חזקה:

מצח רחב, האזור שבין הגבות גם גדול. סנטר רחב ומעט בולט, אף ארוך ורחב, הפילטרום ארוך. בין העיניים, אף, פה ואוזניים יש מרווח פרופורציונאלי. האזור שבין הלחיים לאוזן גם הוא רחב. האוזן ארוכה, רחבה והתנוך גדול. מבנה הגוף חזק השרירים מלאים.

( ע"פ המקרוביוטיקה פנים עם קונסטיטוציה ינגית הם פנים שהמרווח בין העיניים, אף, פה דחוסים יותר)…..

 

קונסטיטוציה חלשה:

העיניים האף והפה קרובים יותר זה לזה. המצח צר והמרחק בין הגבות קטן. האף צר הנחיריים פתוחים כלפי מעלה וחשופים.

המרווח שבין הלחיים וקידמת האוזן צר, האוזניים קצרות, קטנות ובולטות החוצה. לסת תחתונה שטוחה, מבנה הגוף חלש והשרירים מדולדלים.

( ע"פ המקרוביוטיקה פנים עם קונסטיטוציה יינית הם פנים שהמרווח בין העיניים, אף, פה גדול יותר)…..

השפעת מצב הצ'י פוסט נטלי( קיבה-טחול ) על מבנה הגוף:

 

הסתכלות על תכונות המושפעות ישירות ממצב הצ'י והדם כגון איכות השיער, חוזק השרירים, ברק העור יעידו לנו על תקינות המחמם האמצעי.

תכונות גוף עם צ'י חזק:

גוון אדום מבריק, מבנה גוף חזק עם שרירים מפותחים ומלאים. עור אלסטי, מבריק, שיער בריא מלוחלח, תנועות נמרצות. כל אלה מעידים על מלאות של qi, דם, יין וינג. האדם פחות נוטה לפתח מחלות, והפרוגנוזה במידה וחלה תהייה בד"כ טובה.

 

תכונות גוף עם צ'י חלש:

חולשה, מראה כחוש עייף, חיוורון, מבנה גוף רזה קטן, שרירים חלשים, עור ללא אלסטיות, שיער נבול ולא מלוחלח (כמו במצב של אלופציה אראטה למשל).

כל אלה מעידים על חולשה של מחמם אמצעי שלא יוצר מספיק אנרגיה ודם להזנה. האדם נוטה יותר לחלות ואופי המחלה יהיה של חסר.