צמחי מרפא

השימוש בצמחי מרפא סיניים קיים כבר אלפי שנים, הסינים השתמשו בפורמולות צמחים שונות לריפוי מחלות ולשיכוך סימפטומים הנגרמים מהפרעות שונות בגוף ובנפש. הספר הקלאסי הראשון על צמחי מרפא תפרסם בימי שושלת האן (206-221 לפני הספירה).

צמחי מרפא סיניים מורכבים מכמה מאות חומרים המופקים מחלקי צמחים כגון:עלים, גבעולים, שורשים, קליפות עצים, זרעים ופרחים שונים. כמו כן גם מינראלים שונים וחלקי חיות נמצאים כחלק מהמטריה של חומרי המרפא ברפואה הסינית. חומרים אלו מורכבים לכדי יצירת פורמולות מרפא אשר מכילות מספר חומרים בהתאם למחלה ולסימפטומים השונים במטופל, ההרכב יכול להשתנות תוך כדי טיפול כדי ליצור אפקט טראפויטי מושלם. שיטת הטיפול בצמחי מרפא היא גמישה ושונה בין מטופל למטופל.

לכל צמח וחומר מרפא יש תכונות שונות אשר כוללות את הטעם, השיוך לאיבר, האנרגיה, התנועה שלו בגוף והקשר שלו למרידיאנים השונים( ערוצי האנרגיה בגוף).

סוגי האנרגיה בצמחי מרפא סיניים: חם, חמים, קר, קריר וניטרלי.

לרוב נשתמש בצמחים קרים או קרירים לטיפול במחלות וסימפטומים של חום כגון: צמא, יובש, דלקות שונות, מחלות עם ביטוי עורי חם ומחלות נוספות המתאפיינות בחום. צמחים חמים או חמימים ישמשו לטיפול במצבים של קור פתוגני בגוף אשר בדרך כלל יגרום לחסימות שונות, תחושה של קור באיברים בגוף ומחלות שונות המתאפיינות בקור.

 

חמש הטעמים בצמחי מרפא סיניים הם: חריף, מתוק, מלוח, חמוץ ומר.

בצמחים חריפים נעשה שימוש כדי לעודד הזעה ותנועה של צ'י(אנרגיה) ודם בגוף. צמחים אלו יכולים גם כן להזין את הריאות.

בצמחים מתוקים נשתמש כאשר אנחנו נרצה להזין את הגוף, להרגיע, לווסת פעילות של צמחים אחרי, להרגיע כאבים שונים בגוף ולשמור על פעילות תקינה של הקיבה. צמחים אלו יכולים גם כן להזין את הקיבה והטחול.

בצמחים חמוצים נעשה שימוש כאשר נרצה לכווץ ולספוח ולהניע את הכבד, צמחים אלו טובים לעצירת הזעה ספונטנית, שלשול על רקע של חסר, פליטה לא רצונית של זרע. צמחים אלו יכולים גם כן להזין את הכבד.

בצמחים מלוחים נעשה שימוש כאשר אנו רוצים לרככך מסות בגוף לרוב משתמשים בהם לטיפול עצירות על רקע של יציאות או נפיחות חמורה כמו במחלת גויטר (נפיחות של בלוטת התריס). צמחים אלו יכולים גם כן להזין את הכליות.

בצמחים מרים נעשה שימוש כארש נרצה להשפיע על פעילות מעיים, ליבש לחות ולנקות חום. צמחים אלו יכולים גם כן להזין את הלב.

כאשר נוטלים צמח מרפא והוא נספג בגוף הוא יכול לנוע ולכוון את הפורמולה לכיוונים שונים בגוף. למעלה לכיוון הראש, למטה לכיוון הרגליים פנימה לכיוון האיברים הפנמיים או החוצה לפני העור.

השימוש בצמחי מרפא סיניים שמעלים מעלה תשמש לסימפטומים שונים של צניחת איברים ( צניחת רחם, רקטום, שלפוחית השתן וכו').השמוש בצמחי מרפא עם תנועה כלפי מטה תשמש לסימפטומים שונים בהם תנועת האנרגיה עולה מעלה במקום מטה כגון: שיעול והקאה.שימוש בצמחי מרפא עם תנועה החוצה תשמש לעודד הזעה ולטפל במחלות וסימפטומים שעל פני העור. שימוש בצמחי מרפה עם תנועה פנימה תעזור לפעילות מעיים תקינה ועידוד עיכול ושימוש לסימפטומים פנימיים שונים.

בנוסך לכל צמח וחומר יש איבר או איברים שאליהם הוא משוייך וכמו כן גם מרידיאן או מרידיאנים אליהם הוא מתחבר.