מוקסה

מקורה של המילה מוקסה, במילה היפאנית , Mogus ברפואה הסינית המסורתית מוקסה נקראת ,jiŭהטיפול באמצעות מוקסה נועד לרפא ולמנוע מחלות על -יד חימום נקודות ספציפיות על גבי המרידאינים בגוף, בעמצאות שיטת טיפול זו חוזרים האיזון וההרמוניה הטיבעיים לגוף כולו.

צמח המוקסה אותו מבעירים בטיפול נקרא בעברית: לענה מצויה( (ARTEMISIA VULGARIS, ומשתמשים בו בצורות עיבוד שונות.

במשך אלפי שנים נעשה שימוש קליני במוקסה בשילוב עם דיקור ו/או כשיטה נפרדת.

תכונות המוקסה:

המוקסה יוצרת חום שהוא שווה ליאנג טהור אשר מחזק את היאנג המקורי של גופנו. החום או היאנג הטהור הזה שנוצר על ידי הבערת המוקסה עוזר להמריץ ולפתוח את ערוצי האנרגיה בגופנו (מרידיאנים), השימוש במוקסה עוזר לשפר את זרימת האנרגיה (צ'י) והדם בגוף, ע"י פעולת החימום ניתן לטפל במוקסה לסילוק קור ולחות פתוגניים מהגוף, המוקסה מפסיקה דימומים שונים בגוף, המוקסה מניעה ומסירה חסימות של אנרגיה בגוף, על ידי פעולות ההנעה הצמח מסדיר את המחזור החודשי, המוקס מרגיעה עובר לא שקט ברחם.

 

טיפול במוקסה:

במהלך השנים נצבר ניסיון קליני רב בטיפול במוקסה בזמן העתיק היה נהוג להשתמש בצמח בתפזורת או בצורה של קונוסים, שימוש בצורה זו נמצא גם היום בקליניקה אך נהוג להשתמש גם כן במקלות מוקסה בצורות ובגדלים שונים.

 

טיפול באמצעות קונוסים של מוקסה:

על יד השימוש בקונוסים של מוקסה ניתן לעשות מוקסיבציה ישירה או לחלופין עקיפה. הטיפול באמצעות מוקסה ישירה מתבצע על ידי הנחת קונוס מוקסה ישירות על העור בנקודות השונות לאורך המרידיאנים, בעוד שטיפול במוקסה עקיפה מתבצע על ידי הנחת קונוס מוקסה על חומרים שונים המונחים על העור בנקודות לאורך המרידיאנים (כגון: מלח, פרוסות ג'ינג'ר טרי, פרוסות שום טרי ועוד).

 

מצבים בהם אסור להשתמש במוקסה :

• נשים בהריון- לא נשתמש באזור הבטו והגב התחתון

• בפצעים פתוחים