תזונה סינית בריאה

בעולם הדיאטות המערביות המקובלות ישנן שיטות שונות ומשונות להורדת המשקל, חלקן מתבססות על אכילת מזונות מסוימים כמו : סלטים חסה, פירות וכו' וחלקן עושות הפרדות ושינלובים שונים. מבלי לזלזל רובן הגדול אינן עובדות בצורה יעילה שכן גם אם יש ירידה כלשהי במשקל מאוד קשה לשמר אותה לאורך זמן ולסגל הרגלי אכילה קבועים.

דיאטה סינית או תזונה נכונה על פי הרפואה הסינית מתבססת על מכלול שלם של מזונות והתייחסות רחבה מאוד גם לאופי ההכנה, צבעים, מרקמים, שעות אכילה, טעמים ועוד.

על פי התפיסה הסינית במרבית מהקרים של השמנה יש מעורבות של תפקוד לקוי של הטחול .

אז מה בעצם אומר שיש לי טחול חלש? בתפיסה של הרפואה הסינית הטחול הוא איבר השייך למערכת העיכול ובמיוחד בעולם המערבי שלנו עם הרגלי האכילה הלא נכונים רבים הם האנשים אשר סובלים מחולשה וירידה בתפקוד של הטחול.

חשוב להבהיר שממש אין טעם לגשת אחרי קריאת שורות אלו לרופא המשפחה ולבקש בדיקת תפקודי טחול, כמובן שכדאי ורצוי לבדור אחת לתקופה את כלל מערכות הגוף, אך כאן מדובר על "שפה אחרת"- סינית.

כפי שצוין קודם לכן הטחול משוייך על ידי הרפואה הסינית למערכת העיכול של הגוף ולו יש מספר תסמינים נוספים מלבד השמנה וחולשת טחול

איבר הטחול הסיני מקשור לאלמנט האדמה, הוא אחראי על תפקודי ההתמרת המזון מחומר לאנרגיה ועל הטרנספורטציה שלו בגוף ( יכולת השינוע-תנועה). בנוסף אחראי הטחול על החזקת האיברים במקומם על ידי הרמת הצ'י( אנרגיה ) בניגוד לכוח המשיכה של היקום ולכן במיקרים של טחול חלש בתפקוד זה נוכל לראות צניחות שונות של איברים כמו: צניחת שלפוחית השתן, צניחת רחם, צניחת רקטום ואפילו צניחה של אנרגיה במצב של תשישות רבה.

כשאין לנו "כוח" זה מצב של עייפות כלומר ירידה באנרגיה החיונית של הגוף, לא מדובר כאן על עצלנות אלא על מצב שיש ממש חולשה כללית בגוף שלא מאפשרת אפילו הליכה. אנרגיית הטחול שולטת על הגפיים שלנו ובמצבים של חולשה ניתן לראות ביטוי גם בחולשה גדולה של הגפיים.

בנוסף הטחול שולט על שמירת הדם בכלי הדם ולכן במצבים של חולשה של הטחול נראה שטפי דם במקומות שונים, דליות וורידים בולטים ברגליים ונטייה להמטומות (שטפי דם) לאחר מכה קלה.

אך כאמור כחלק מתפקודי הטחול העיקריים הוא אחראי על הפיכת המזון לאנרגיה ולכן במצבים של חוסר איזון נוכל לראות נטייה להשמנה כי הטחול לא מצליח להתמיר את המזון לאנרגיה ומה שנוצר זה בעצם צבירה פתוגנית של שומן או לחות על פי הרפואה הסינית וכאשר בונים תוכנית של דיאטה סינית חשוב לקחת זאת בחשבון.

הגישה של הרפואה הסינית לטיפול במצב זה היא בסיוע לחזרה לאיזון מערכות הגוף והטחול. הכלים בהם משתמש המטפל ברפואה הסינית היא אבחנה ספציפית לכל מטופל אשר מתבססת על שאלון מפורט, בדיקת דופק והסתכלות בלשון. אמצעים אלו עוזרים לקבל תמונות מצב טובה ומאפרים לבחור טיפול מותאם ונכון לבעיות השונות.

דיאטה סינית מתבססת על שילוב של דיקור בנקודות צפציפיות בגוף, שילוב של פורמולות צמחים מיוחדות לסיוע באיזון המערכות בגוף וכמובן הדרכה וליווי לשינוי הרגלי תזונה לקויים ליצירת אורח חיים נכון ובריא.

מספר המלצות כלליות לתזונה נכונה על פי התפיסה של הרפואה הסינית:

• ללעוס היטב את המזון

• להתרכז בזמן האכילה ולהימנע מגירויים אחרים כמו צפייה בטלויזה וקריאת עיתון

• לפזר את מספר הארוחות לאורך כל היום ולהימנע כל הניתן מארוחות גדולות

• להימנע מאכילה לפני השינה

• לא לשתות שתייה קרה במהלך האוכל (ניתן לשתות תה ירוק או כוס יין)

• להפחית את מספר כוסות הקפה שאנו שותים ביום ושתייה ממותקת

• להימנע ממזון מתועש ומוכן, להעדיף מזון כמה שיותר טבעי

• לאכול ארוחה חמה אחת לפחות ביום

• להעדיף אוכל מבושל על פני אוכל קר ( עדיף ירקות מוקפצים מחיים)

• להימנע ממוצרי חלב בקר ולעדיף חלב עיזים וכבשים

המלצות אלו אולי נראות קשות לחלק מאיתנו אך אם נאמץ אפילו כמה מהן כבר עשינו שינוי גדול בדרך לחיים בריאים יותר.