רוזיציאה

רוזציאה הינה בעיה עורית שכיחה אך לא מוכרת המכונה לעיתים גם אקנה של הגיל המבוגר מתבטאת בעיקר באזור הפנים ומופיעה לאחר גיל 30 אצל שני המינים אך שכיחה פי 3 אצל נשים.

לרוב ישנו אודם באזור הלחיים, המצח והסנטר הדומה לכוויות שמש, ובהמשך יכולים להתפתח באותם האזורים פצעונים קטנים דמויי אקנה ונימיות דם מורחבות.

סימנים פחות שכיחים הם עיניים דומעות ומגורות (Ocular Rosacea ), תחושת יובש בעור ועיבוי עור הפנים והאף (Rhinophyma).

במקרים נדירים מאוד יופיעו הסימנים גם בצוואר החזה ואפרכסות האוזניים.

ישנם מספר גורמים היכולים להחמיר רוזיצאה, הבולטים בינהם הינם: לחץ נפשי, מזג אויר חם, רוח, אימון גופני מאומץ, אלכוהול, אוכל חריף, לחות ועוד.

לפי הרפואה המערבית ישנם מספר טיפולים לבעיה:

טיפול מקומי במשחות- אצל חלק מהאנשים ישנה תגובה לטפיל הנקרא דמודקס. טיפול בג'ל המכיל מטרונידרזול יכול להביא להטבה מסוימת אצל אנשים אלו.

טיפול באנטיביוטיקה- אנטיביוטיקה מסוג מינוצקילין במיוחד, יכולים לפגוע בחיידק acnes בבלוטת החלב ולהביא להטבה שעיקרה מתבטא בהפחתה בדלקת האור והאודם.

טיפול בלייזר- לייזר עם אור חזק וממוקד יכולים להביא לכיווץ כלי הדם המורחבים בעור, להפחתה באודם ובמספר הנימיות המורחבות.

טיפול פוטודינמי- בטיפול זה מורחים על העור חומר הנקרא ALA אשר נספג באופן סלקטיבי בבלוטות החלב בעור ובנימיות הדם השטחיות.

לאחר כשעה נחשף העור למערכת אור כחול המפעילה תגובה כימית בעור Photodynamic Therapy . מאחר שתגובה זו מתרחשת באופן סלקטיבי בבלוטות החלב, הנימיות הקטנות של העור (ותאים ניזוקי שמש) מתקבלת הטבה מהותית במצב הרוזציאה עם כיווץ בלוטות החלב המורחבות והפחתה בשומניות העור וגודל נימיות הדם המורחבות. היתרון המהותי בטיפול זה שהוא לא מצריך טיפולים יקרים בלייזר, אשפוז או הרדמה. התוצאות הקוסמטיות לרוב מעולות ללא סיכון של כתמי פיגמנטאציה או הבהרה בעור לאחר הטיפול.

רקע למחלה ברפואה הסינית:

רוזציאה היא מצב של דלקת כרונית המופיעה על האף, לחיים, מצח וסנטר. היא יכולה להופיע בעקבות גורם רגשי, בעיה של הקיבה והמעיים או חוסר תפקוד של בלוטת האנדוקרין, אלכוהול אוכל חריף, אוכל קר או חם במיוחד או חשיפה ממושכת לשמש או מקור חום אחר יכולים לגרום להחרפת המחלה. את הרוזיצאה נראה יותר בברור אצל אנשים שמסמיקים בקלות יתרה , לדוגמא אחרי אכילה של משהו חריף או מבוכה גדולה. גם נקראת Jiu Zha Ni (אף של שתיינים) או Bi Chi (אף אדום).

התבטאות קלינית:

  • רוזציאה מופיעה ברוב המקרים בגיל הביניים 30-50, המחלה שכיחה יותר אצל נשים מאשר גברים אך יכולה גם להופיע אצל ילדים ומתבגרים.
  • אלכוהול יכול להחריף את המחלה אך הוא לא הגורם להיווצרותה.
  • הפצעים בד"כ מתפתחים על האף, סנטר, לחיים ומצח.
  • בשלב ההתחלתי התופעה מופיעה בצורת הסמקה זמנית ואדמומיות באזור המודלק מלווה בפצעונים מוגלתיים ומורסה. כאשר המצב מחריף האדמומיות נעשית חמורה יותר ומופיעים נימים.
  • דלקת קשה וכרונית של האף יכולה להוביל למצב בלתי הפיך של היפרטרופיה, הדבר נפוץ יותר אצל גברים.
  • בצקת יכולה להופיע גם מתחת לעיניים ובמצח.
  • סימפטומים נלווים וסימנים המשפיעים על העיניים כוללים בתוכם גם דלקת קלה בלחמית העין אשר צורבת וגורמת לדמיעה, דלקת עפעפיים ובמקרים מסוימים אף דלקת של הקרנית.

אבחנה מבדלת:

מחלה זו יכולה להיות גם מאובחנת כאקנה ודרמטי טיס.

האקנה בדרך כלל מתחיל בגיל ההתבגרות אצל נערים ונערות במקומות שאח"כ מתפתחת בהם הרוזיצאה. האקנה מופיע כנקודות שחורות או לבנות או בצורת פצעונים ויכול גם לצאת בחזה ובגב.

הדרמטיטיס מופיע לרוב אצל נשים בגילי 20-40, הגירוי מתחיל בד"כ סביב הפה אך יכול גם להיות באזור האף והעיניים.

הפצע מופיע בצורת פצעונים חלקם עם מוגלה עם פצע יבש מעל אך ללא הסמקה.

ניתן לטפל במחלה באמצעות טיפול משולב של דיקור סיני, צמחי מרפא ותזונה.